„Var tablica:array[1..3]of string;”

matix

Piszesz dziwne kształty na czarnym ekranie, słów i zdań nie przypominają, za to dużo liczb. Wszyscy z podziwem i miną karpia spoglądają na Twoje dzieło, bo widzą tylko chińskie znaczki,  a Ty wtedy z miną znawcy znajdujesz błąd i poprawiasz coś, o czym nikt inny nie wie w sposób, którego nikt nie zrozumie. Tu możesz stać się kreatorem własnego świata, stworzyć coś od podstaw, zupełnego zero. Można powiedzieć, że jest to matematyczny odpowiednik malowania, tworzenia podczas którego prawie zamieniasz się w Stwórcę. Już wiesz o czym mowa? Oczywiście, to programowanie. IF w tym siedzisz, pewnie zrozumiałeś tytuł wpisu. IF NOT zacznij; czas: teraz.

Począwszy od robienia programów matematycznych i graficznych, kalkulatorów, dochodzimy do gier, symulatorów i tworzenia aplikacji. Ja zawsze chciałam należeć do grona programujących. Od dziecka miałam zacięcie do tworzenia gier i projektów ze zwykłego programu do robienia prezentacji multimedialnych :). Później odkryłam programik, dołączony do mojej płyty z książki do informatyki, który w łatwy, przystępny i wręcz dziecięcy sposób przedstawiał podstawy programowania prostych gier. Dużo kolorów, drzewka zamiast wpisywania kodów, prawdziwy nerd nazwałby to żenadą, ale według mnie to rozwijało i dawało pojęcie, czym jest programowanie. Później zainteresowałam się Pascalem (kod, nie filozof oczywiście) i odkryłam, jak bardzo potrafi uradować to, że komputer pisze do ciebie „Hello World!” :).

Poza tym, programowanie jest atutem w dzisiejszym świecie. Na początku wydaje się zajęciem dla grupy osób o wyższym stopniu ewolucyjnym.

I faktycznie trzeba poświęcić trochę czasu, by niektóre rzeczy opanować, kilka razy próbować. A na dodatek prawie na każdym kroku napotykamy na własne błędy. Dlatego jest to zajęcie rozwijające doskonale umiejętność przeklinania. Naprawdę, nikt nie przeklina tak jak informatycy próbujący dojść do jakiegoś rozwiązania, nie mogący znaleźć błędu, widzący error na ekranie.

Na początek polecam pierwsze kroki postawić tutaj (strona w języku angielskim, ale są quizy i jest niezwykle przyjemna do nauki). Na tych stronach jest prawdziwa esencja informatyczna:

Bardzo staranne i zrozumiałe filmiki.

Strona dla chcących uczyć się Pascala od podstaw. (chociaż to odchodzi już do lamusa)

Ogólna wiedza informatyczna na różne tematy.

Tutoriale, poradniki, samouczki, filmiki.

C++, bardzo dobra strona. Przetłumaczona z języka hiszpańskiego.

Sololearn, podobna platforma do Codecademy, ale z możliwością nauki C++

Jak zacząć?

Po prostu zacząć. Wpisz w google język, którego chcesz się uczyć. Jeśli nie wiesz, jaki jest najlepszy, wejdź na fora i poczytaj o każdym z nich. Ja miałam prawdziwy dylemat. Najpierw zaczynałam od Pascala, teraz dziergam w C++. Polecam język C++, bo jest na ten temat dużo materiałów do nauki. Gdybym miała jeszcze wybór, wybrałabym Javę, a kiedyś w dalekiej przyszłości Pythona (ze względu na Blendera).

4 responses to “„Var tablica:array[1..3]of string;”

  1. może i przeklinają, ale mają też inne metody jak „metoda gumowej kaczuszki”. popłakałam się ze śmiechu jak się o niej dowiedziałam, ale ponoć działa:)

    • O, bardzo ciekawa metoda ;D Trzeba tak uprościć wersję, żeby zrozumiał ją kawałek gumy. Niezłe, jak powrócę do programowania, to tylko z kaczuszką ;).

Skomentuj

